ارتقای جایگاه دانشگاه با اجرای «طرح الف و ب» | مسائل کشور با کمک اعضای هیئت علمی حل میشود
بهاره بنیطالبی در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا با بیان تعریفی از طرح الف و ب اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و لزوم اجرای آن برای پیشرفت روزافزون دانشگاه و استادان اظهار کرد: در راستای تحقق اهداف عالی دانشگاه آزاد اسلامی و سیاستهای ابلاغی رئیس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی نحوه همکاری اعضای هیئت علمی تمام وقت دانشگاه به دو نوع «الف» و «ب» تقسیم میشود.
بیشتر بخوانید:
استادان در «طرح الف و ب» سیاستگذار و مجری هستند
طرح «الف» و «ب» اعضای هیئت علمی چه مزایایی دارد؟
۵ نکته برای اجرای مؤثرتر طرح الف و ب
اختیاریبودن نکته اساسی طرح الف و ب
وی اضافه کرد: اعضای هیئت علمی میتوانند در صورت داشتن شرایط لازم متناسب با جزئیات ارائه شده در این شیوهنامه، نحوه همکاری را انتخاب کنند و بر این اساس هیئت علمی تماموقت «الف» موظف به انجام نظاممند ۳۲ ساعت و اعضای هیئت علمی «ب» موظف به انجام نظاممند ۱۶ ساعت کار علمی در هفته (ثبت شده در سیستم حضور و غیاب) یا معادل آن در زمینه مختلف آموزش، پژوهش تحصیلات تکمیلی (راهنمایی پایاننامه و رساله دکتری)، داوری مقاله، رساله، مشاوره فرهنگی تربیتی دانشجویان، پژوهشهای برونسازمانی، فعالیتهای فناورانه، مدیریت آزمایشگاهها، کارگاه، کلینیک آموزشهای کوتاهمدت، مشارکت در کسب درآمدهای غیرشهریهای دانشگاه و مشارکت در شوراهای علمی و آموزشی، انجام امور اجرایی و نظارتی و انجام امور محوله از سوی دانشگاه است.
عضو هیئت علمی گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد در پاسخ به این پرسش که مزایا و فواید طرح «الف» و «ب» اعضای هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟ عنوان کرد: این طرح در راستای افزایش انگیزه و استفاده از ظرفیت اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به تصویب رسیده و موجب میشود به کمک اعضای هیئت علمی و آمایش سرزمینی، مسائل کشور را حل کرد.
مقایسه طرح «الف» و «ب» با طرحهای دانشگاههای دولتی
بنیطالبی یادآور شد: در راستای تبدیل به دانشگاه فناور و دانشگاهی که به دنبال حل مسئله است، طرح الف و ب فرصت و زمینه لازم را برای دانشگاهیان فراهم میکند. گروه نخست عاملی برای افزایش حقوق و مزایای اعضای هیئت علمی که وقت بیشتری در دانشگاه سپری میکنند، قرار میدهد و گروه دوم نیز کماکان بهعنوان عضو هیئت علمی دانشگاه باقی خواهند ماند.
عضو هیئت علمی گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد با مقایسه طرح «الف» و «ب» با طرحهای موازی در دانشگاههای دولتی و وزارت بهداشت عنوان کرد: با توجه به اینکه این طرح در ابتدای راه اجراست، ممکن است در مقایسه با طرحهای اجراشده در نظر به دانشگاههای دولتی و وزارت بهداشت کاستیها و اشکالاتی دارد که با اجرای یکساله و بررسی کاستیهای آن میتوان در بندهای اجرایی آن مانند مدت زمان حضور استاد برای پاسخگویی به اشکالات دانشجویان و راهنمایی و مشاوره دانشجویان تحصیلات تکمیلی تجدیدنظر کرد.
بنیطالبی بیان کرد: اجرای چنین طرحی که با هدف افزایش میزان حضور اعضای هیئت علمی در محیط دانشگاه و ارتقای سطح کمّی و کیفی دانشگاه در حوزههای پژوهشی و آموزشی طراحی شده، زمینه افزایش جایگاه دانشگاه در جامعه بهعنوان دانشگاه مسئول، پاسخگو و کارآفرین را بیش از گذشته فراهم میکند.
وی توضیح داد: برای بهبود بخشیدن به نحوه اجرای طرح «الف» و «ب» باید درباره بدهیهای بانکی موجود در برخی واحدها و پرداخت نشدن برخی معوقات استادان تمهیداتی اندیشیده شود.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/